ro-klein.jpg

Roptrotherapie

Wat is Roptrotherapie?

Diepe dwarse frictie wordt al eeuwenlang, in verre oosterse landen, toegepast ingeval van musculoskeletale pijnen. De bedoeling van roptrotherapie is om verhardingen die aanwezig zijn in de spieren los te maken ten einde op lange termijn gewrichten weer beweeglijker te maken en de oorspronkelijke pijn te reduceren.

ro-klein.jpg

De behandeling

Een sessie roptrotherapie duurt ongeveer 60 minuten, waarbij gestart wordt met een druk van 3-4 Kg/cm². Er wordt op de spierverharding gewerkt met een bronzen T-bar van 0.80 Kg.

Een spierverharding is vaak het resultaat van bind­weefsel­verkle­vingen in het centrale deel van de spier. Dit kan het gevolg zijn van overdreven spierarbeid, spierverrekking (bij sporters), virale spierontsteking (na een angina), of na het beleven van een hevige emotie (stress).

Ro-2-klein.jpg

Het effect

Het effect van roptrotherapie ligt eerder in het herstellen van verhard en verkleefd spierbindweefsel, op zodanige wijze dat een volledig herstel mogelijk is na 6 weken [1-6].

Een standaard verbetering is te verwachten van:

• 5-10% één week na de 1ste sessie;

• 20-50% na nog een week;

• 60-80% na nog een week.

De vierde en laatste sessie is voorzien na 3-4 weken.
Een normaal genezingsproces duurt +/- 6 weken.

Nuttige info

Deze behandelingen worden gegeven door Elvira, in de praktijk in Gent.

Tarief

Het tarief per behandeling bedraagt €70. Een behandeling duurt 60 minuten.

Elvira zijn beide gedeconventioneerd. Dit betekent dat u per behandeling een deel van het betaalde bedrag terug zal krijgen van uw ziekteverzekering mits geldig doktersvoorschrift. Voor patiënten met een verhoogde tegemoetkoming geldt een andere regeling dan voor patiënten zonder voorkeursregeling. U kan hierover gerust informeren bij Elvira.